
List Prezesa Zarządu do akcjonariuszy
Szanowni Akcjonariusze,
Przedstawiamy Państwu raport roczny z działalności Grupy Kapitałowej Wittchen S.A. („Grupa”) oraz
spółki Wittchen S.A. („Spółka”) za 2021 rok.
Rok 2021 był kolejnym rokiem trwania pandemii COVID-19, ale również był rokiem dynamicznego
rozwoju Grupy Wittchen oraz rokiem, w którym osiągnęliśmy najwyższy poziom zysku w naszej ponad
30 letniej historii. W pierwszej połowie roku musieliśmy mierzyć się z wprowadzonymi lockdownami,
które bezpośrednio wpłynęły na naszą działalność, poprzez zamknięcie centrów handlowych, w których
znajdują się nasze salony. Dodatkowo musieliśmy stawić czoła ograniczeniom dotyczącym podróży, co
wpłynęło na jeden głównych asortymentów oferowanych przez Grupę, tj. walizek i akcesoriów
podróżnych. Pomimo tych przeciwności Grupa wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 278
mln zł, co stanowiło wzrost do poprzedniego roku o 32%.
Osiągnięcie takich wyników było możliwe dzięki temu, że Grupa realizowała własną strategię rozwoju
zagranicznego w Internecie za pośrednictwem swoich własnych sklepów internetowych oraz platform
typu marketplace. W 2021 r. udział przychodów realizowanych w kanale sprzedaży internetowej
stanowił 53% całości sprzedaży i wzrósł w porównaniu do 2020 r. o 2 pp. Udział sprzedaży zagranicznej
wzrósł o 6 pp. osiągając poziom 16% w strukturze przychodów ze sprzedaży.
W ramach rozwoju sprzedaży internetowej oraz zagranicznej Grupa w ciągu 2021 r. nawiązała
współpracę z 20 nowymi platformami typu marketplace, co spowodowało że na koniec roku Grupa
współpracowała już z 31 platformami. Ponadto Grupa otworzyła 2 salony zagraniczne, jeden
zlokalizowany w Czechach, natomiast drugi na Węgrzech, będący pierwszym salonem stacjonarnym
na tamtym rynku.
Wspomniany powyżej wzrost przychodów finansowych był również możliwy dzięki poszerzeniu
asortymentu produktów oferowanych przez Grupę. Poza flagowym asortymentem, takimi jak walizki i
akcesoria podróżnicze, torebki, galanteria skórzana Grupa rozwinęła asortyment odzieżowy, butów oraz
torebek w kolekcji Young.
Poprzez współpracę i rozmowy zarówno z nowymi, jak i wieloletnimi dostawcami, dzięki odpowiedniemu
poziomowi zatowarowania oraz wykorzystując warunki gospodarcze, Grupa poprawiła poziom marży
brutto na sprzedaży o 3,9 pp. osiągając poziom 62,6% w 2021 r. Ponadto w dalszym ciągu prowadzone
były działania mające na celu optymalizację kosztów operacyjnych, które skutkowały niższą dynamiką
kosztów operacyjnych w porównaniu do przychodów.
Dzięki dalszemu rozwojowi sprzedaży oraz optymalizacji kosztów Grupa wypracowała zysk netto
w wysokości 42 mln zł, co stanowiło wzrost o 218% i EBITDA w wysokości 79 mln zł,
w porównaniu do 22 mln w 2020 r.